افزایش سرعت و افزایش توان راکتور شتاب دهنده فضا پیما



 محاسبه  افزایش سرعت و افزایش توان راکتور شتاب دهنده فضاپیما

 



msh جرم فضاپیما در حال حرکت ، m 0 sh جرم فضاپیما در حال سکون ، v سرعت فضاپیما و c سرعت نور است . نمودار فوق برای جرم یک کیلوگرم از سفینه رسم شده است . همانطور که مشخص است با افزایش سرعت ، جرم فضاپیما نیز افزایش پیدا می‌کند و چون :

 F نیرو ، m جرم ، a شتاب ، F 0 a نیروی اولیه لازم جهت شتاب دادن به فضاپیمای در حال سکون ، a شتاب مورد نظر و Fa نیروی لازم جهت شتاب دادن به فضاپیمای در حال حرکت است که در نمودار زیر 10 متر بر مجذور ثانیه به ازای هر کیلوگرم از جرم سفینه در نظر گرفته شده است .


 


منحنی آبی رنگ همان افزایش جرم به نسبت افزایش سرعت است و منحنی سبز رنگ افزایش نیروی لازم جهت شتاب 10 متر در مجذور ثانیه به نسبت افزایش جرم یک کیلوگرم از جرم سفینه است . مسلما با افزایش سرعت ، با افزایش جرم نیز مواجه خواهیم شد و برای شتاب دادن و افزودن به سرعت فضاپیما ، همواره به نیروی بیشتری نیاز خواهیم داشت که این نیروی لازم در سرعت نور بینهایت خواهد شد ، برای اینکه جرم سفینه ما نیز در سرعت نور بینهایت میشود . علی‌رغم این نتیجه گیری کلی از این معادلات ، عده‌ای بر این باورند که نزدیک شدن به سرعت نور نیز غیر ممکن است ، برای اینکه یک راکتور تامین کنند انرژی نمی‌تواند این نیروی بسیار زیاد را تامین و تولید کند و محدودیتی را که نسبیت بنیان گذارده ، رسیدن به سرعت نور و حتی نزدیک به آن را برای بشریت تبدیل به یک رویا و هدف غیر ممکن نموده است، چه برسد به سرعتی بیشتر از نور . کلید گشودن این قفل و شکستن این محدودیت در نزدیکی سرعت نور ، این موضوع است که فرض کنید فضاپیما برای تامین انرژی و نیروی مورد نیاز جهت شتاب گرفتن از یک راکتور هسته‌ای استفاده می‌کند که سوخت راکتور شکافت یا همجوشی ، طبق معمول یک عنصر رادیواکتیو یا گاز هیدروژن و ... است و با افزایش سرعت و جرم سفینه ، جرم سوخت راکتور ما نیز مسلما افزایش پیدا می‌کند و با افزایش جرم سوخت ، انرژی و توان راکتور سفینه نیز افزایش چشم گیری پیدا خواهد کرد . اینک با برسی معادلات فیزیکی در این زمینه ، موضوع تامین انرژی و نیرو برای شتاب گرفتن سفینه را برسی می‌کنیم !  

E انرژی ، E 0 R انرژی راکتور در حالت سکون سفینه ، m 0 F جرم سکون سوخت راکتور و ER انرژی راکتور در حالت حرکت فضاپیماست .

نمودار انرژی حاصل از جرم یک کیلوگرم سوخت راکتور سفینه در حال شتاب


همانطور که مشخص است انرژی راکتور شتاب دهنده سفینه نیز در حد سرعت نور بینهایت میشود و انرژی و نیروی لازم جهت رسیدن به سرعت نور را فراهم می‌کند . اما آنچه که بسیار مهم میباشد برسی توان لازم جهت شتاب دادن به سفینه تا سرعت نور و مقایسه آن با توان راکتور شتاب دهنده به سفینه در حد سرعت نور است . 

W کار ، d مسافت ، P توان ، t زمان ، P 0 a توان اولیه جهت شتاب دادن به سفینه در حال سکون ، ' d مسافت یا طول منقبض ( کوتاه ) شده ، ' t زمان کند شده و Pa توان لازم جهت شتاب دادن به سفینه در حال حرکت میباشد .

همانطور که از نمودارهای فوق مشخص است با رسیدن به سرعت نور ، زمان متوقف شده و ابعاد سه گانه نیز صفر میشوند . این به این معنی است که چگالی هم بینهایت خواهد شد ، برای اینکه :

ρ جرم حجمی ، ρ 0 جرم حجمی جسم در حال سکون ، ρa جرم حجمی جسم در حال حرکت و ma جرم جسم در حال حرکت است .

منحنی آبی رنگ همان افزایش جرم را نشان می‌دهد ولی منحنی سبز رنگ افزایش چگالی را نسبت به افزایش سرعت نشان می‌دهد که آهنگ افزایش آن بیشتر از روند افزایش جرم است .

پس چنین استنباط و پیش بینی میشود که در این شرایط بحرانی تمامی ذرات تشکیل دهنده جرم سفینه با نزدیک شدن به همدیگر ، در نهایت میبایست در هم ادغام شده و بعد از انفجار ، تمامی جرم سفینه به انرژی تبدیل و آزاد شود . با توجه به مطالب فوق ما میتوانیم به یک نتیجه کلی برسیم و آن اینکه جهان ما دو بعد کلی و اصلی دارد :

1- بعد اول متریک فضا است که به توان 3 میرسد و حجم را تشکیل می‌دهد . این ابعاد با هم منقبض و یا منبسط میشوند .

2- بعد دوم تایمیک یا زمانی است که به نسبت بعد متریک ، کند و یا تند میشود .

در واقع چهار بعدی فضا - زمان نسبیت یک دو بعدی طول و زمان است که به تناسب هم تغییر اندازه می‌دهند و ثابت این تناسب با توجه به رابطه مورد نظر :


میباشد که نتیجه کلی و بارز آن ثابت اندازه گیری شدن سرعت نور تحت هر شرایطی است .

ولی در رسیدن سرعت سفینه به سرعت نور دو مشکل جدی روی می‌دهد :

1- اول اینکه آیا این سفینه میتواند به سرعت نور برسد ؟

2- دوم اینکه اگر فضاپیما به سرعت نور برسد ، جرمش بینهایت شده و مسلما انرژی آزاد شده از انفجار آن نیز بینهایت خواهد بود . آیا میتوان کل کیهان و یا حداقل بخشی از آن را به این روش نابود و ویران کرد ؟ و آیا این موضوع عقلانی است که با استفاده از جرمی اندک به عنوان جرم سفینه و جرم سوخت راکتور شتاب ، کیهان و یا بخش نسبتا قابل توجهی از آن را تخریب و نابود کرد ؟ آیا قوانین ترمودینامیک در این رویداد نقض میشوند ؟

در رابطه با برسی مشکل اول ابتدا نمودار توان لازم جهت شتاب دادن به سفینه تا سرعت نور را رسم می‌کنیم :

 نمودار شتاب 10 متر بر مجذور ثانیه به ازای هر کیلوگرم از جرم سفینه


آهنگ افزایش این توان همانند روند افزایش جرم است . اینک معادله توان راکتور شتاب دهنده سفینه را نسبت به افزایش سرعت بدست می‌آوریم .  

P 0 R توان راکتور در حالت سکون سفینه و PR توان راکتور در حالت حرکت فضاپیماست .

نمودار توان بدست آمده از جرم یک کیلوگرم سوخت راکتور سفینه در حال حرکت  


اینک با مقایسه دو رابطه توان لازم جهت شتاب دادن به سفینه در حال حرکت و همچنین توان راکتور فضاپیمای در حال حرکت : 


نتیجه می‌گیریم که آهنگ افزایش توان راکتور سفینه بیشتر از روند توان لازم برای شتاب دادن به سفینه است .

یعنی نمودارهای زیر : 


منحنی آبی رنگ روند افزایش توان لازم برای شتاب دادن به سفینه و منحنی سبز رنگ آهنگ افزایش توان راکتور شتاب دهنده فضاپیماست که جهت مقایسه با یکدیگر از مبدا واحدی شروع به رسم شده‌اند . یعنی نه تنها راکتور سفینه برای رساندن سرعت فضاپیما به سرعت نور درمانده و عاجز نیست ، بلکه میتواند آن را سریعا ( با شتاب در حال افزایش ) به سرعت نور برساند و در این رابطه ، توان و انرژی مازاد بر نیاز و بیشتری هم خواهد داشت .


 

تمامی قوانین و روابط وضع شده توسط انسانها در محدوده‌ای مخصوص به خود حاکم بوده و کارآیی دارند و شاید کند شدن زمان و کوتاه شدن متر و افزایش جرم و ............ تا حدی ادامه داشته باشد و بعد از آن ، این تغییرات متوقف شوند و هیچ انفجاری هم روی ندهد و قوانین و روابط جدید و متفاوتی جایگزین شوند و در نهایت رسیدن به سرعت نور و حتی بیشتر از آن مقدور شود ، برای اینکه ما در توان و انرژی راکتور شتاب دهند فضاپیما هیچ مشکل و کمبودی نخواهیم داشت .

به امید روزی که فضاپیماهای این چنینی طراحی و ساخته شوند و بشر به آرزوی دیرین خود یعنی سفر در اعماق کیهان آنهم با سرعت خیلی زیاد دست یابد و خود را از قید و بند محدودیتهای بوجود آمده رها کند . به هر حال نزدیک شدن و رسیدن به سرعت نور میبایست آزموده شود که راکتورهای مولد انرژی و نیروی پیشران امکانات آزمایش را فراهم خواهند کرد . چرا که با افزایش جرم و چگالی بر استحکام و مقاومت راکتور و سفینه نیز افزوده خواهد شد .

نظرات 22 + ارسال نظر
باران... پنج‌شنبه 9 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 04:45 ب.ظ http://samamh.blogfa.com

من که درصد کنجکاویم را گفتم
این پستت را هم نتونستم بادقت بخونم باید سرفرصت بخونمش
یک چیز علمی ساده تر بزار که همه بتونن استفاده کنن اگرچه شایدبرای دوستای رشته خودت میزاری که دیگه جای هیچ پیشنهادی نمی ماند

سلام باران جان
باران من منظور همه دوستان بودن (که گفتم تست کنجکاوی بدن) و الا شما که لطف کردین همون اول این کار رو انجام دادین
من هدف اصلی برای گذاشتن این وبلاگ این بود که هم به بالا تر رفتن سطح علمی هم رشته ای های خودم ( کسانی که گاه ها سرچ میزنن و مسیرشان به وبم می افته و احتیاج به مطلب در این زمینه هستن یه جورایی دست خالی از وبم بیرون نرن) این بماند که من خودم علاقه شدیدی به بحث مهندسی (محاسبات و طراحی )در این زمینه ها دارم.
و سمت دیگر این نوشته ها نوشته های خصوصی و زندگی شخصی خودمه که داخلش دوستان خوبی مثل شما دارم و مطالب اون صرفا فقط به خاطر شما می باشه
و اینکه باران جان اگه این کامنت رو کامل بخونی واقعا ازش لذت خواهی برد (در ضمن اگه رشتت فیزیکه خوب دیگه حرفی برا گفتن نمیمونه که بهت بگم و اینکه این کامنت خودش گویای همه چیز هستش)
باران فکر کن ما آدم ها بتونیم یه چیزی بسازیم که با سرعت بسیار بالایی بتونه حرکت بکنه و عدد ماخ براش هیچ باشه

رضایی جمعه 10 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 12:05 ق.ظ

سلام مهندس
تشکر مطلب مفیدی بود
با اجازه شما مطلبتون رو کپی کردم

سلام دوست عزیز
نظر لطف شماست

باران... جمعه 10 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 12:54 ق.ظ http://samamh.blogfa.com

سلام
قالب عوض کردی؟؟
سرعت زیاد هم خوب نیست فکر کن سرعتی بالاتر از سرعت نو ر
نمیدونم در دانشگاه شما نسبیت خوندید یااشنایی داری و چیزی مثل اتساع زمان و انقباض مکان را در موردش اطلاعاتی داری خیلی جالبه این مباحث یک جورایی فکر میکنی غیر ممکنه

سلام
آره .به نظرت قالب جدیدم خوبه؟
اتفاقا سرعتی که غلبه بکنه به سرعت صوت محشره
والا نمیدونم از اتساع منظورت کدوم اتساع هستش
آخه ما یه اتساع دیگه هم داریم که مال عملیات فورجینگ هستش که برای تولید بدنه ماشین به کار برده میشه (مثل سقف ماشین)
و اینکه منظورتون رو درست متوجه نشدم باران خانوم .چه چیزی غیر ممکنه؟

باران... جمعه 10 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 01:24 ق.ظ http://samamh.blogfa.com

راستی حالت خوبه؟؟ اوضات چطوره
نه منظورم اتساع زمان در مبحث نسبیت در کوانتوم است
اگر خواستی بگو برات توضیح میدم جالبه
منظورم از غیر ممکن همون فهم بحثی مباحث کوانتومی است

مرسی خوبم.تا شما دوستان هستین مگه میشه بد باشه
باران چند نوع اتساع داریم
همانطور که گفتم ما یه اتساع تو رشتمون داریم که تو عملیات فورجینگه و با استفاده از اون میتونیم چیزهایی مثل سقف خودرو رو درست بکینم
و یه نوع اتساع دیگه هستش که با اون اتساع اگر انسان بتونه با سرعتهایی نزدیک سرعت نور حرکت کند، سالیان سال عمر می‌‌کند و جوان می‌‌ماند، البته از نظر ناظر ساکن. و برای مشاهده اتساع زمانی در این مورد به یک ساعت اتمی ‌با دقتی در حدود 13-^10 نیاز هستش. البته لازم بگم که با قرار دادن ساعتهای اتمی ‌‌در هواپیماهای جت این نتایج اثبات شده و فقط در حد تئوری و نظریه نیست و از نظر تجربی نیز به تائید رسیده . که به نظر من اتساع دومی حرف نداره[خونسرد]
در موردش خوندیم ولی نه به اون صورت که کامل باشه

راستی قالب وبلاگم و تغییراتی که توش دادم چطوره؟

باران... جمعه 10 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 01:46 ق.ظ http://samamh.blogfa.com

تغییرات خوبه
اره منم منظورم تقریبا" دومی بود اکی دیگه نیاز نیست من بگم اخیش کی حال توضیح داشت در همین حد که میدونی کافیه بقیش مال رشته فیزیکه ومحاسباتی هم دارد

جدی میگی؟
من یه ذره با محاسباتش هم آشنا هستم
اگه خواستی بگو تا برات بزارمش

باران... جمعه 10 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 02:58 ق.ظ http://samamh.blogfa.com

i was very sad tonight Little wanted to speak with you
If the wording is a problem because my tongue Little weak

Hope to be successful in this area

Good luck

your the wording and tongue is very much better than me

me too
?Successful in what context

باران... جمعه 10 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 11:31 ق.ظ http://samamh.blogfa.com

hi
Success in learning English

no,I dictated some the words extracted Dyshnry
but my spelling weak

you want Excellent language

maral جمعه 10 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 01:41 ب.ظ http://www.puppect.blogfa.com

slm doost aziz

man ta hodudi webeto khoondam ama hichi saram nashod

mer30 sar zadi

bazam bia

ta bad

سلام
تشکر از اینکه وقت گذاشتین و مطالب رو خوندین
حتما این کار رو میکنم

باران... جمعه 10 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 02:06 ب.ظ http://samamh.blogfa.com

I know you did not have a goal of putting photos
Thank you from the
I am the help of a dictionary

I want to be good, our tongues

But with the help of my good friend

thank you mr.saman

We're your crown
Thanks you
me too mis baran

یک ماما با چکمه های سفید جمعه 10 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 04:55 ب.ظ http://newmidwife.blogsky.com

مهندس خوب یه ذره زیر دیپلم پست بذار!!!دوست داری قیافه ما بعد خوندن این پست اینجوری بشه؟!
یا نه اگه یه مطلب بذاری ماهم بدونیم چی به چیه این مدلی میشیم
حالا گذشته ازشوخی پست جالبی بود گرچه زیاد از محاسباتش سر درنمیارم!ولی فرمول:f=m.a رو خیلی خیلی دوست دارم
یکی نیست بگه حالا خیلی سر درنمیاری مجبوری کامنت بذاری؟!!!خوب دلم نیومد!
راستی سلام بهترید خداروشکر؟
آهان داشت یادم میرفت قالب نیو مبارک بادا

سلام مستانه خانوم دارم پیش شما دوستان جواب پس میدم و اینکه شما دارین شکسته نفسی میفرمائید.
حتما این کار رو میکنم
این فرمول رو همه دوست دارن
بازم میگم شما لطف دارین
تشکر خوب دیگه گفتم تنوعی ایجاد بکنم که از یک رنگی خارجش بکنم

باران... جمعه 10 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 05:31 ب.ظ http://samamh.blogfa.com

Mr. Saman When you're our crown؟

please
look
Your Posts


I am your shadow
You have the grace

ادبیات جمعه 10 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 06:38 ب.ظ http://www.neynameh.blogfa.com

سلام.ممنون از این که به وبلاگ بنده سر زدین و ممنون از لطفتان.درصورت تمایل،بنده را با نام:زبان وادبیات فارسی دبیرستان لینک کنید و خبرم کنیدتا بنده هم شما را با نام موردنظر خودتان لینک کنم.با سپاس:ادبیات

سلام دوست عزیز
تشکر از حضورتون در وبم
لینک شدی
راستی به مطالب وبلاگ نگاهی انداختین؟
خوشحال میشم اگه انتقادی در این باره از وبم داری بگی

باران... جمعه 10 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 11:05 ب.ظ http://samamh.blogfa.com

hi mr saman
you good??
please

you have my tanks
Is it not sad?
Do not
but iam fine

سلام
باران جان
انگلیسی که میحرفم باهاتون احساس میکنم که زیاد مسلط نیستم
به همین خاطر در ادامه جوابتون رو فارسی مینویسم
مرسی من هم خوبم
حالا میشه بگین که چرا ناراحت هستین؟

محمدجواد شنبه 11 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 11:49 ق.ظ http://asha73.blogfa.com

سلام دکتر
من دلم برات تنگیده بود
راستی تو چه وضعیتی هستی
درد و اینا داری
کاری داشتی خبرم کن
واقعا الان قدر قانون دوم نیوتون رو میدونم

سلام مهندس
رسیدن بخیر
من هم حسابی دلتنگتون شدم
میگم میگفتی که داری میای گه گاوی ،گوسفندی چیزی قربونی میکردم
نه خدا رو شکر دارم بهتر میشم
ولی متاسفانه کارم رو از دست دادم
بله قانون نیوتن شوخی بردار نیست مهندس

دادآفرین شنبه 11 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 02:02 ب.ظ http://new-it.blogfa.com

سلام
خسته نباشید

سلام مهندس
شما هم خسته نباشین
نظر خاصی ندارین؟

محمدجواد شنبه 11 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 10:17 ب.ظ http://arsha73.blogfa.com

مهندس چی شد
الان کارتو از دست دادی
حتما واسه یه مدت کوتاهه

سلام
آره دیگه شرکت نمیتونه یک ماه بخاطر من با یک نفر کتر کار بکنه
ولی برای ماه آینده که خوب شدم میرم اراک در کل حدودا تا یه ماه دیگه مشغول به کار میشم(یه بند پ پر قدرت تو پروژه پتروشیمی امام دارم)

یک ماما با چکمه های سفید شنبه 11 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 10:40 ب.ظ http://newmidwife.blogsky.com

سلام ممنون که یادم هستید
اما این من هستم که باید بیام ملاقات شما خوب هستید؟ انشاله که بزودی خوبتر هم بشید نگران کار هم اصلا نباشید برای یک جوون ایرانی و مهندسی که تازه اول راه و انرژی حتما حتما موقعیتهای شغلی خوب در انتظارش خواهد بود

سلام مستانه خانوم
شما همیشه به من لطف داشتین و دور از ادبه که فقط شما بیاین به وبم و من نیام به وبت سر بزنم
به امید خدا هرچی قسمت باشه همونه

mahsaaaa یکشنبه 12 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 12:00 ق.ظ http://bastanishatoti.blogfa.com

سلام عزیزم راستش یه مدته نمی دونم چی بنویسم
اما هستم.
مرسی از لطفت

سلام مهسا خانوم
به به از این ورا
خیلی خوشحال شدم از اینکه باز نظرت رو تو وبلاگم دیدم
شما هر کمکی خواستی بگین تا من هم به عنوان یه برادر کوچکتر براتون انجام بدم و به قول معروف مطلب جدید بزاری

سجاد رشیدپور یکشنبه 12 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 12:09 ق.ظ http://www.enrashidpour.com

با سلام.من آدرس وبلاگتونو لینک کردم.اگه شمام زحمت لینک منو بکشین ممنون میشم.
در ضمن یه نصیحت برادرانه:همیشه سعی کنین یه تیکه از مطلب رو درج کنین و بقیه مطلب رو در ؛ادامه مطلب؛ قرار بدین.اینجوری مراجعه کننده هم خسته نمیشه و هم استقبال بالا میره.
موفق باشید

سلام مهندس
اول اینکه بگم خیلی خوشحال شدم که به خونه خوت تشریف فرما شدی و من رو قابل دونستی
و اینکه بگم که من شما رو قبلا لینک کرده بودم
من سعی میکنم که مطالب تازم رو کامل میگذارم و مطالب بعدی رو درج در ادامه مطلب میکنم و در ادامه مهندس حتما این کار رو میکنم
خوشحال میشم باز هم بهم سر بزنی

ادبیات یکشنبه 12 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 08:42 ق.ظ http://www.neynameh.blogfa.com

سلام .خوبین؟شما هم لینک شدین عزیز.

سلام
تشکر دوست عزیز

ali یکشنبه 12 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 12:59 ب.ظ http://ali.zargarchi@yahoo.com

asan umadam veblaget hajovaj mundam kollan harf nadare

سلام علی آقا شما لطف دارین
در کل تشکر از اظهار نظرت

باران... یکشنبه 12 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 01:15 ب.ظ http://samamh.blogfa.com

سلام
گاهی این جوریاست بعضی روزا دلگیر وخسته ای
زندگی همینه دیگه
اما فکر کن ببین داری چه میکنی اما به خودت اجازه فکر منفی نده

سلام
آران باران جان اینجوریه دیگه
مگه میشه موقعه فکر کردن فکر منفی قاطی فکرای آدم نشه؟؟؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد